torsdag 13. juni 2019

Hvordan finne hotellet som passer for deg?














Hvordan skal man finne best mulig hotell når man ikke har vært på en plass før? Når man ikke vet hvordan området ser ut, og ikke minst - ikke har peiling på hvordan bostedet ser ut?

Nå har vi vært så mange ganger i Thailand at vi rett og slett vet hvor vi foretrekker å være. Vi har funnet våre perler hvor vi trives. Stort sett ender vi opp på de samme plassene, men vi kan gjerne bytte litt mellom hotellene vi bor på. Noen er et must - de må vi en tur innom vært år...
Ettersom man også reiser tilbake år etter år, så bygger man jo også trivelige relasjoner - som også bør pleies!

Men altså - hotell. Hvordan går vi frem når vi skal finne et hotell?
Dette er noe vi gjerne bruker litt tid på. For oss (eller helst meg) så er nemlig planleggingen en stor del av reisen. Jeg storkoser meg når jeg kan sitte å finne nye steder vi kan bo på...
Det første jeg gjør er å gå etter hvor mange dager vi skal være borte. Som regel har vi ferie i tre eller fire uker. For oss er det utenkelig å være fire uker på en og samme plass, da hadde vi virkelig kjedet oss - det blir for monotont å se og å gjøre det samme hele tiden. Fire uker borte betyr ca fire forskjellige bosteder, eller kanskje fem. De gangene vi har flydd til Krabi, så bor vi jo noen dager i Ao Nang først før vi setter kursen videre til Koh Samui. (Dette skriver jeg mer om i neste innlegg.)

Jeg bruker gjerne Booking.com eller Hotels.com når jeg skal sjekke hoteller. Legger inn sted, plotter inn dato og ønsket lengde på opphold. Deretter bruker jeg gå inn på satelittkartet over hotellet og sjekke beliggenheten. Ser det ok ut, så er neste stopp YouTube, hvor jeg sjekker om noen har lagt ut video av hotellet! Selvfølgelig sjekker jeg også hotellets hjemmeside for å se hvordan det ser ut.

Det å bruke andre reisende som en guide er også veldig smart. Som regel finner man alltid en og annen video lagt ut av forskjellige hotellkjeder , og man får en viss formening om hvordan hotellet ser ut. Enkelte hoteller har også ofte kampanjer, så det gjelder å følge med!

Når man har funnet et hotell man liker, så bør man sende en mail direkte til hotellet med spørsmål om pris på overnatting.
Det man skal huske på i Thailand, er at prisen man betaler er pr. rom og ikke per. pers som man gjerne er vant med her i Norge. Man har som regel mulighet til å bo 2 voksne + et barn uten ekstraseng på rommene. Ønsker man ekstraseng betaler man en liten sum ekstra for det... Ergo så blir det relativt billig å bo i Thailand.

Det lønner seg så klart å ta direkte kontakt med hotellene når det gjelder pris. Ofte er det også mulig å prute på prisen, for i Thailand er det mulig å prute på det meste...
Jeg bruker sende å mail med bilder av oss, som viser at vi har bodd der før - og ber om en hyggelig pris på overnatting. Og det bruker jeg alltid få - for de ønsker jo returning costumers!

Det er trygt og greit å bestille overnatting via de forskjellige reiseappene. Jeg bruker booke grei tid i forveien, men med avbestilling uten kostnad i pris. Dersom det skulle bli endring i avreise eller andre endringer, så taper du ingenting på bestillingen din.

Skulle du ende opp på et sted du derimot ikke skulle synes noe om, så er det bare å ta seg en runde rundt å finne et nytt bosted. Spør du pent nok, så kan du også få sjekke rommene før du booket deg inn... Man kan finne mange gode overnattingssteder til en billig penge!

En annen idé er jo også å eventuelt bare forhåndbestille overnatting på første stopp, så kan du bestemme deg for hvor du vil bo når du kommer ned. Det er sjelden stress, thaiene er stort sett fantastisk blide og imøtekommende dersom du selv har et smil på lur og er hyggelig og høflig.

Alt i alt så er det ingen krise med overnatting! Og ikke vær redd for at du ikke finner en plass å bo! ...selvfølgelig, er du veldig kresen - så må du kanskje lete litt ekstra?  Hotellene har som regel ganske grei standard. Husk at du ikke kan forvente det samme kvalitet på alt der som det du vil få hjemme... Er det noe du ikke er fornøyd med, si gjerne ifra - men husk at det gjøres med et smil og ikke irritasjon. Da

Ingen kommentarer: