søndag 9. juni 2019

Hvordan finne den beste reisen?

Hvor vågal tør du være når du skal ut å reise i den store, vide verden? Hvor tøff er du egentlig?

Er du av den typen som kjører safe og bestiller gjennom en turoperatør, med ferdig opplegg - eller tør du våge det lille ekstra slik at du ikke får en ferdig pakkereise?

Jeg vil virkelig anbefale det siste, da får du oppleve så mye mer av stedet du reiser til!

Jeg startet å reise til Thailand med tenåringen da hun nettopp hadde fylt fire år. Og for de som ikke kjenner oss så godt, så betyr det kun er henne og meg. Før hun ble født hadde jeg allerede vært mange ganger i Thailand, og forelskelsen i dette landet var for stor til ikke å reise dit med henne...

De første årene safet jeg og bestilte gjennom Star Tour. Ville gjerne ha sikkerheten med et backupteam i ryggen dersom noe skulle skje mens vi travet rundt i ukjent farvann. (Thailand er faktisk et veldig trygt land å reise til med små barn. Riktignok skal man huske på at solen er sterk og at du må ta forhåndsregler deretter, men ikke la vær å dra dit kun fordi barna er små... Om man tilpasser dagene, så går dette veldig bra! Thaiene er også veldig glad i barn! Min lille snuppe på fire ble tatt med inn på kjøkkenet under frokostserveringen, hvor hun fikk være med å se hvordan de hadde det bak på kjøkkenet. Plutselig kom jenta trillende ut med en trilletralle full av nyvaskede glass som hun satte opp på drikkestasjonen... Og hun var strålende fornøyd! Faktisk er dette en av tingene hun husker veldig godt fra våre tidlige reiser!)

Men altså, det hele endret seg det året jeg fant ut hvor mye man kunne spare på å fikse reisen selv. And guess what? Vi endte opp på samme fly OG hotell som daværende Apollo sine gjester, bortsett fra at vi sparte en drøss med tusenlapper på turen. Det var starten på våre eventyrlige Thailandturer, og det er ingen hemmelighet at vi er helfrelst i dette vakre landet!

Så hvordan går man så frem når man endelig har bestemt seg for dette flotte reisemålet?

Allerede når vi har passert nyttår begynner jeg å sjekke flypriser på Finn.no.
Dette gir meg en pekepinn på hva prisene ligger på. Husk at priser går opp og ned, alt ettersom etterspørsel... Og noen dager er visstnok bedre å søke på enn andre. Uansett - første sted er å finne en flybillett.
Så må du være klar over at de billettene du finner billig på Finn.no, er "noe" ugunstig å gå for. Disse billettene er via internett, og det vil si at dersom det skjer deg noe på tur og du må for eks. booke om billetten din, så er det nesten umulig å få tak i et menneske å snakke med. Ønsker du setereservasjon, så må du betale ekstra. Trenger du spesialmat, må du betale ekstra... Så det smarteste er å bestille via et reisebyrå, så tar et lite ekstra gebyr på billettprisen (5-10% påslag som regel) så har du 24t personlig service. Det er det jeg har gjort de senere årene. Der får du fikset ALT, som for eks seteplass (vi ønsker alltid vindusplass, da det å sitte i midten av flyet blir litt for klaustrofobisk for oss...) og mat. Skulle vi måtte reise hjem under oppholdet, så VET jeg at det blir fikset på neste mulige flight hjem.
Men når det er sagt, så har jeg booket på absolutt billigste flight jeg har funnet på nett, og det har gått strålende det også. Det kommer an på hvilken sikkerhet du vil ha!

Booker du via internett, så har flere mulighet til avbetaling på billetten din, og det er det jo noen som foretrekker. Jeg har kjøpt billetter via både Travellink, Supersaver, GoToGate og Ticket og det har funket strålende. Bestiller du via et reisebyrå, så ønsker de betaling relativt raskt, da de må betale til flyselskapet du skal skal reise med.

Så - hvor mye må du ut med for en flybillett? Hvor ønsker du dra? Storby eller strandliv? Er det vanskelig å finne frem? Hvordan finner jeg hotell? Hvordan er standarden på hotellene?

Dette kommer jeg til å skrive litt om i neste innlegg - nå som du har fått tips til å finne flybilletten selv!




Ingen kommentarer: